E-recepta to nowa forma wystawiania recept przez lekarzy. Jest elektronicznym dokumentem (odpowiednikiem papierowej recepty), który lekarze mają obowiązek wystawiać od 8 stycznia 2020 r. Sprawdź, jak zrealizować taką receptę i czy lekarze nadal mogą wystawiać tradycyjne, drukowane dokumenty.
E-recepta – zasady ogólne
Od 8 stycznia 2020 roku lekarze mogą wystawiać już wyłącznie recepty elektroniczne (papierowe recepty mogą być wystawiane wyłącznie w określonych przypadkach). Aby zrealizować receptę, należy podać w aptece czterocyfrowy kod otrzymany mailem lub SMS-em. Osoby, które nie korzystają z urządzeń elektronicznych, będą mogły otrzymać od lekarza wydruk informacyjny.
Informacje o tym, jaki lek ma otrzymać dany pacjent, są zapisywane na Internetowym Koncie Pacjenta. Taki elektroniczny zapis jest przesyłany od lekarza do farmaceuty (za pośrednictwem systemu), a następnie do Narodowego Funduszu Zdrowia, który może refundować dany lek.
Zalety e-recepty
Przede wszystkim e-recepty będą zawsze czytelne. Informacji zapisywanych przez lekarzy odręcznie często nie sposób było odczytać, co z kolei powodowało czasem pomyłki przy wydawaniu leków. W przypadku recept elektronicznych takie pomyłki nie będą miały miejsca.
Elektroniczną receptę zrealizujesz w każdej aptece, a do tego nie zgubisz jej. Dlaczego? Ponieważ każda recepta będzie zapisana w Internetowym Koncie Pacjenta (IKP) – każda osoba będzie miała takie konto.
Dzięki e-recepcie każdy lek przepisany przez lekarza możesz kupić w dowolnej aptece – nie ma konieczności proszenia o podpis ani ryzyka, że utracisz refundację.
E-recepta to także korzyść dla środowiska – wszystko dzięki znacznie mniejszej ilości papierowych dokumentów.
Ponadto dzięki IKP możesz:
- w każdej chwili sprawdzić informacje o dawkowaniu Twojego leku (takie informacje będą zawarte na e-recepcie);
- otrzymać kolejną receptę bez wizyty w gabinecie;
- sprawdzić dawkowanie leków, które lekarz przepisał Twoim niepełnoletnim dzieciom.
Jak zrealizować e-receptę?
Jak wspomnieliśmy wyżej, aby odebrać z apteki leki, należy podać 4-cyfrowy kod. Otrzymasz go SMS-em lub mailem – w zależności od tego, jak skonfigurujesz swoje Indywidualne Konto Pacjenta. Aby skonfigurować konto, postępuj zgodnie z instrukcją:
- Zaloguj się na IKP.
- Otwórz zakładkę „Moje konto”.
- Wybierz rodzaj powiadomień (SMS, mail lub obie formy).
SMS-em będziesz otrzymywać wiadomość z numerem, a za pośrednictwem maila receptę w formacie PDF.
Podczas pierwszego logowania do IKP, już w pierwszym kroku będziesz mógł podać swój numer telefonu lub adres e-mail do otrzymywania powiadomień.