Jak działa brama segmentowa i jak o nią dbać?

Brama segmentowa pozwala zaoszczędzić miejsce w garażu i przed nim. Może być wyposażona w automatyczny napęd, dzięki któremu, żeby ją otworzyć, nie trzeba wysiadać z samochodu. Jest ocieplana i uszczelniana, wygląda atrakcyjnie, a do tego możesz wybierać spośród różnych kolorów i wzorów skrzydeł. Sprawdź, jak działa brama garażowa segmentowa, jak o nią dbać i czy jest to rozwiązanie dla Ciebie.

Jak jest zbudowana brama segmentowa?

Brama garażowa segmentowa składa się w trzech grup elementów. Są nimi:

  • Skrzydło – główna część bramy, która stanowi de facto osłonę Twojego garażu. Skrzydło jest zbudowane z kilku segmentów stalowych paneli (stąd nazwa bramy). Prostokątne panele są łączone ze sobą zawisami i precyzyjnie uszczelniane. Blacha może być pomalowana lub pokryta specjalną powłoką zabezpieczającą. Szczeliny między panelami sprawiają, że skrzydło może się zaginać i przesuwać z pozycji pionowej do poziomej.
  • Stelaż – jest strukturą nośną bramy i składa się z lekkich profili, umieszczonych po bokach wjazdu (od wewnętrznej strony garażu) i pod sufitem. Pionowe i poziome części stelaża są ze sobą połączone łukiem, by dzięki temu skrzydło bramy mogło płynnie się po nim przesunąć.
  • Mechanizm, który umożliwia zwijanie bramy – do stelaża przytwierdzone są prowadnice, po których na specjalnych rolkach przesuwa się skrzydło. Skrzydło jest wprawiane w ruch przy pomocy mechanizmu składającego się z silnika elektrycznego, zębatki bądź łańcucha oraz ruchomego wózka, który wciąga lub opuszcza skrzydło.

Jak działa brama segmentowa?

Skrzydło bramy segmentowej jest wciągane w górę po stelażu i przesuwa się z pozycji pionowej w poziomą – w taki sposób, by po otwarciu bramy było ułożone równolegle do sufitu. Innymi słowy, skrzydło jest przesuwane w górę, ale nie jest rolowane, tylko po łuku na stelażu przesuwa się pod sufit i pozostaje „rozłożone”.

Dzięki temu, że skrzydło bramy segmentowej przesuwa się po płaszczyznach, nie zabiera miejsca ani w garażu, ani na podjeździe. Możesz zaparkować tuż pod garażem i mieć pewność, że żaden element bramy nie zahaczy o samochód.

Warto wiedzieć! Dostępne są też bramy segmentowe boczne. Znajdują zastosowanie w bardzo niskich garażach, w których zabranie przestrzeni pod sufitem, ograniczyłoby wolną przestrzeń jeszcze bardziej. W przypadku bramy bocznej skrzydło przesuwa się na bok, a nie w górę, czyli na jedną ze ścian garażu.

Jak otwierać bramę garażową segmentową?

Bramę segmentową możesz otwierać ręcznie, przekręcając kluczyk w specjalnym „zamku”, lub zdecydować się na montaż automatycznego systemu sterowania. Dzięki niemu bramę otworzysz np. przy pomocy pilota – bez konieczności wysiadania z samochodu.

Warto wiedzieć! Dostępne są także bramy garażowe segmentowe z wbudowanymi drzwiami przejściowymi. Dzięki takiemu rozwiązaniu wejdziesz do garażu z zewnętrz, bez konieczności podnoszenia całej bramy.

Czy brama segmentowa wymaga szczególnej dbałości?

Nie ma takiej bramy garażowej, o którą nie należałoby dbać. Brama segmentowa nie jest wyjątkiem, choć w jej przypadku konserwacja i pielęgnacja sprowadzają się do wykonywania kilku czynności. Podpowiemy Ci, jak dbać o bramę garażową segmentową, by łatwiej byłoby Ci podjąć decyzję, czy jest to rozwiązanie dla Ciebie.

Przegląd bramy

Przegląd bramy segmentowej najlepiej wykonać przed zimą, by wyeliminować wszelkie usterki, które w niskich temperaturach mogłyby przerodzić się w awarię. Sprawdź zawiasy, łożyska, rolki, mocowania, linki i sprężyny. Szczególną uwagę zwróć na uszczelki. Jeśli guma jest uszkodzona, to w niskich temperaturach i pod wpływem wilgoci mogłaby ulec dalszym uszkodzeniom. Defekty takie jak pęknięcia czy wgniecenia uszczelek mogłyby nie zabezpieczać odpowiednio przed przenikaniem chłodu do wnętrza garażu. Uszczelki powinny być czyste, a od czasu do czasu możesz dodatkowo nałożyć na nie silikony do uszczelek, dzięki którym guma zachowa elastyczność.

Drugi przegląd dobrze jest wykonać wczesną wiosną, żeby mieć pewność, że trudne, zimowe warunki nie uszkodziły mechanizmów i skrzydła.

Czyszczenie i konserwacja bramy

Przynajmniej raz w roku warto wyczyścić bramę i zakonserwować elementy mechaniczne. Co należy zrobić?

Przede wszystkim usuń z prowadnic wszelkie pyły, kurz i inne zabrudzenia, które mogą przyspieszać korozję i obniżać jakość działania bramy. Następnie użyj preparatu do ochrony elementów metalowych, by dokonać konserwacji mechanizmów. Ochronę przed wilgocią i niską temperaturą czy intensywnymi promieniami słońca zapewni dobry smar.

Usuwanie zanieczyszczeń z podłoża

Żadna brama – także segmentowa – nie lubi śniegu czy pośniegowego błota, dlatego staraj się regularnie usuwać je z okolic wjazdu do garażu. Ponadto pamiętaj o tym, by przy minusowych temperaturach pozbywać się nadmiaru wody z okolic uszczelek – zwłaszcza dolnej. Lód mógłby uniemożliwić zamknięcie bramy i naruszyć jej automatykę podczas otwierania.

Czyszczenie i konserwacja bramy garażowej segmentowej nie jest skomplikowana. Wystarczy regularnie sprawdzać stan mechanizmów, uszczelek i skrzydła, a w okresie zimowym usuwać śnieg, lód czy błoto. Te czynności sprawią, że Twoja brama będzie wyglądała świetnie i działała bez zarzutu przez długie lata.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *